- Tujuan, objektif dan bidang - bermula dengan menentukan tujuan utama dan objektif yang ingin dicapai. 4 bidang utama perlu diambil kira dalam menentukan objektif iaitu ; pembangunan insan, perhubungan sesama insan, kemahirann belajar dan pengkhususan.
- Reka bentuk kurikulum - Dalam peringkat ini, penggubal kurikulum harus menentukan isi kandungan, organisasi isi kandungan dan aktiviti pembelajaran yang sesuai dengan isi kandungan yang telah dipilih tadi.
- Perlaksanaan kurikulum - Setelah reka bentuk kurikulum dikenalpasti, rancangan pengajaran boleh disediakan.Kaedah dan bahan yang hendak digunakan ketika pengajaran boleh dipilih dan disediakan.
- Penilaian kurikulum - teknik2 penilaian perlu dipilih daripada pelbagai jenis tenik-teknik penilian sedia ada agar dapat dinilai dengan sebenar-benarnya. Penilaian mestilah ditumpukan kepada perancangan kurikulum, kualiti pengajaran dan tingkah laku pembelajaran murid.
Monday, 15 October 2012
REKA BENTUK KURIKULUM : MODEL SAYLOR DAN ALEXANDER
Proses perkembangan kurikulum terbahagi kepada empat peringkat :
Labels:
KURIKULUM
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment