- Menekankan pembelajaran dan bukannya pengajaran.
- Meggalakkan daya usaha dan autonomi pelajar.
- Melihat pelajar sebagai makhluk dan berkeupayaan dan bertujuan.
- Memikirkan pembelajaran sebagai satu proses mengalakkan pelajar belajar dengan pertanyaan (pembelajaran secara inkuiri)
- Mengakui pengalaman sebagai peranan kritikal dalam proses pembelajaran.
- Menyuburkan sifat semulajadi ingin tahu murid.
- Mengambil kira model pemikiran pelajar.
- Menekankan pelaksanaan dan kefahaman ketika melakukan penilaian pembelajaran.
- Mendasarkan dirinya kepada prinsip-prinsip teori kognitif.
- Menggunakan secara leluasa istilah-istilah dalam teori kognitif seperti meramalkan, mereka bentuk dan menganalisis.
- Menimbangkan bagaimana pelajar belajar.
- Menggalakkan pelajar mengadakan perbincangan dengan pelajar lain dan dengan pendidik.
- Menyokong pembelajaran secara koperatif.
- Melibatkan pelajar dengan situasi kehidupan yang sebenar.
- Menekankan konteks di mana pembelajaran berlaku.
- Menimbangkan kepercayaan dan sikap pelajar.
- Memberi pelajar peluang untuk membina ilmu dan kefahaman baru daripada pengalaman yang asli.
Friday, 12 October 2012
CIRI-CIRI KONSTRUKTIVISM
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment