Satu
pendekatan pendidikan di mana kurikulum, aktiviti pengajaran, pembelajaran dan
penilaian adalah berfokuskan kepada murid.
Ciri-ciri :
- Murid memainkan peranan penting
- Komunikasi dua hala.
- Guru lebih banyak menyoal serta membimbing.
- Objektif pencapaian murid diutamakan.
- Peluang interaktif di antara murid adalah positif.
- Menjadikan pelajar lebih aktif dalam memperolehi pengetahuan dan kemahiran.
- Menggalakkan pelajar bertanggungjawab untuk pembelajaran mereka sendiri.
- Mengamalkan model pengajaran dan pembelajaran aktif bersesuaian dengan peringkat pengajian.
Antara
kaedah dan teknik pengajaran berpusatkan murid ialah :
- Simulasi – murid melakonkan watak di dalam satu situasi yang diwujudkan hampir menyerupai keadaan sebenar.
- Perbincangan – satu aktiviti berkumpulan di mana murid-murid akan bekerjasama antara satu sama lain berkongsi pendapat dalam mencari jawapan/penyelesaian bagi sesuatu masalah.
- Sumbangsaran – satu cara yang berkesan untuk mendapatkan banyak idea daripada murid.
- Lawatan luar – membawa sekumpulan pelajar ke tempat tertentu dengan tujuan tertentu.
No comments:
Post a Comment