Tindakan semasa merancang Rancangan Pengajaran Harian.
Semasa merancang, anda digalakkan menumpukan perhatian
kepada kejayaan pengalaman pembelajaran murid berbanding penyampaian isi
kandungan. Ini adalah bertujuan memastikan agar murid dapat mencapai hasil
pembelajaran yang dihasratkan. Rancangan pengajaran memandu tindakan dan oleh
itu, ianya perlu fleksibel dab boleh diubah mengikut keperluan.
Guru-guru mestilah memberi perhatian terhadap
perkara-perkara yang berikut :
1.Menyediakan rancangan
pengajaran harian berdasarkan sukatan pelajaran Kemahiran Hidup Sekolah Rendah.
2.Penulisan hasil
pembelajaran/objektif
- Objektif pembelajaran perlulah realistik dan sejajar dengan aras kebolehan serta minat murid-murid.
- Perlulah merangkumi tiga aspek iaitu situasi, tingkah laku murid dan tingkat pencapaian murid.
atau menghargai sesuatu yang telah diajar.
b)Objektif eksplisit : melibatkan perubahan tingkah laku yang boleh dilihat seperti menyenaraikan,
menjelaskan, memberikan contoh, menunjukkan cara yang betul terhadapa apa yang telah
diajarkan.
- Pernyataan objektif pengajaran hendaklah ditulis berasaskan 3 kriteria
a)Tingkah laku murid yang boleh dilihat atau diukur.
b)Keadaan
atau syarat yang diperlukan bagi sesuatu tingkah laku.
c)Hasil yang akan murid
perolehi.
3.Pemilihan isi
pelajaran
Isi pelajaran hendaklah merangkumi segala konsep, prinsip,
fakta atau maklumat yang disampaikan dalam sesuatu pengajaran. Guru seharusnya
mempertimbangkan perkara-perkara berikut :
- Penyusunan isi adalah relevan dengan objektif-objektif pelajaran.
- Penyusunan isi pelajaran hendaklah mengikut urutan yang teratur, mudah difahami serta membantu ingatan yang lebih kekal.
- Isi pelajaran hendaklah bermula dengan pengalaman sedia ada murid kepada pengalaman baru murid.
- Bahasa yang sesuai serta istilah yang tepat digunakan.
- Isi pelajaran yang dirancang hendaklah mengcakupi masa yang diperuntukkan.
- Isinya perlu dikemaskini mengikut perkembangan semasa.
4.Pemilihan strategi,
kaedah, teknik dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
Rancangan Pengajarann Harian boleh dibina berasaskan
beberapa pendekatan atau teori pembelajaran tertentu seperti pendekatan
konstruktiviti, inkuiri, dan masteri. Rancangan pengajaran yang mengintegrasi
ketiga-tiga pendekatan ini mampu memanfaatkan kekuatan setiap pendekatan bagi
menghasilkan sebuah rancangan pengajaran yang mantap dan berkesan.
Strategi merujuk kepada pemilihan pendekatan serta kecekapan
merancang kaedah dan teknik-teknik untuk mencapai objektif pembelajaran yang
telah ditetapkan.Berikut adalah garis panduan yang boleh digunakan ketika
memilih strategi pengajaran :-
- Berupaya untuk meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.
- Perlu dipelbagaikan agar dapat mengekal minat murid-murid
- Haruslah berpusat kepada murid-murid dari segi minat, keperluan dan aktiviti.
- Boleh menimbulkan suasana pengajaran dan pembelajaran yang bermakna, mendorong dan menyeronokkan.
- Turut perlu mengambil kira penggabungjalinan kemahiran-kemahiran seperti membaca, mengira, menulis dan melukis.
- Berupaya mengcakupi unsur penyerapan isi daripada beberapa bidang pelajaran dan penerapan nialai-nilai murni.
Kaedah ialah suatu tindakan yang bersistematik dan berurutan
serta bertujuan mencapai objektif spesifik, iaitu jangka pendek sesuatu
pelajaran. Kaedah mengajar juga bererti cara mendekati sessuatu objektif dengan
langkah-langkah yang tersusun.
Contoh-contoh kaedah ialah simulasi, tunjuk cara, kuiz dan
sebagainya.
Manakala teknik pula merujuk kepada unit-unit kecil yang
terkandung di dalam sesuatu kaedah. Teknik merangkumi aktiviti perlakuan dan
kemahiran guru yang digunakan dalam pengajaran.
No comments:
Post a Comment