expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass '>

Friday 12 October 2012

CIRI-CIRI KONSTRUKTIVISM

  1. Menekankan pembelajaran dan bukannya pengajaran.
  2. Meggalakkan daya usaha dan autonomi pelajar.
  3. Melihat pelajar sebagai makhluk dan berkeupayaan dan bertujuan.
  4. Memikirkan pembelajaran sebagai satu proses mengalakkan pelajar belajar dengan pertanyaan (pembelajaran secara inkuiri)
  5. Mengakui pengalaman sebagai peranan kritikal dalam proses pembelajaran.
  6. Menyuburkan sifat semulajadi ingin tahu murid.
  7. Mengambil kira model pemikiran pelajar.
  8. Menekankan pelaksanaan dan kefahaman ketika melakukan penilaian pembelajaran.
  9. Mendasarkan dirinya kepada prinsip-prinsip teori kognitif.
  10. Menggunakan secara leluasa istilah-istilah dalam teori kognitif seperti meramalkan, mereka bentuk dan menganalisis.
  11. Menimbangkan bagaimana pelajar belajar.
  12. Menggalakkan pelajar mengadakan perbincangan dengan pelajar lain dan dengan pendidik.
  13. Menyokong pembelajaran secara koperatif.
  14. Melibatkan pelajar dengan situasi kehidupan yang sebenar.
  15. Menekankan konteks di mana pembelajaran berlaku.
  16. Menimbangkan kepercayaan dan sikap pelajar.
  17. Memberi pelajar peluang untuk membina ilmu dan kefahaman baru daripada pengalaman yang asli.

No comments:

Post a Comment