expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass '>

Monday 8 October 2012

PENDEKATAN OBJEKTIVISME dan KONTRUKTIVISME

PENDEKATAN OBJEKTIVISME
  1. Guru bertindak sebagai penyampai.
  2. Murid bertindak hanya sebagai penerima dan akur dengan apa yang disampaikan oleh guru tanpa sebarang respon.
  3. Isi pelajaran dan aktiviti murid dirancang dengan format tertentu yang telah ditetapkan.
  4. Penilaian pencapaian murid sepenuhnya berdasarkan kepada soalan dan jawapan yang telah ditetapkan oleh guru.
  5. Guru sebagai pemutus tentang apa yang perlu dipelajari oleh murid.
  6. Suasana pembelajaran lebih terancang dan mudah dikawal.

PENDEKATAN KONTRUKTIVISME

  1. Guru bertindak sebagai pemudahcara yang membimbing murid.
  2. Murid sebagai pembina ilmu melalui usaha dan kreativiti mereka sendiri.
  3. Murid memperolehi pengalaman dan pengetahuan baru melalui aktiviti yang bebas tetapi terkawal.
  4. Murid berpeluang membuat penilaian kendiri.
  5. Murid boleh menentukan apa yang hendak dipelajari, siapa yang patut mengajar dan bagaimana hendak belajar.
  6. Suasana pembelajaran lebih bebas dan sukar dikawal.

RUMUSAN

  • Kedua-dua pendekatan mempunyai kekuatan dan kelemahan tersendiri.
  • Boleh digunakan dengan berkesan berdasarkan kesesuaian dengan tajuk serta isi pelajaran, tahap kebolehan murid, jangka masa dan hasil pembelajaran yang hendak dicapai.
  • Pendekatan objektivisme lebih sesuai untuk pembelajaran yang mementingkan aspek kognitif sementara pendekatan kontruktivisme lebih sesuai untuk pembelajaran yang mementingkan aspek afektif dan psikomotor.

No comments:

Post a Comment