expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass '>

Thursday 18 October 2012

MODEL ASSURE



Digubal oleh Heinich dan rakan-rakannya(1982) bertujuan menyediakan panduan merancang dan mengendalikan pengajaran yang memerlukan penggunaan media. Ia berfokus kepada perancangan pengajaran dalam situasi bilik darjah dan bukan merangkumi nsatu skop rekabentuk pengajaran yang luas.
Model ini telah mengalami perubahan dan penambahbaikan pada tahun 2002.

Model ASSURE yang terbaru.
A-Analyse learner(Analisis pelajar)
S-State objective(Nyatakan objektif)
S-Select method, media, ands materials(Pilih kaedah, media dan bahan)
U-Utilise media dan materials(Gunakan media dan bahan)
R-Require learner participation(Dorong penglibatan pelajar)
E-Evaluate and revise (Nilai dan semak)

ANALISIS PELAJAR – Menganalisis semua ciri pelajar yang ada.
Ciri2 umum – deskripsi umum tentang umur, tahap/tingkatan, latar belakang sosio-ekonomi dan sebagainya.Dengan mengetahui ciri-ciri ini, pengajar  dapat menjadikannya sebagai asas dalam pemilihan media dan bahan. Untuk mengetahui ciri-ciri ini, guru haruslah meneliti rekod pelajar serta berinteraksi dengan pelajar secara langsung.
kompetensi khusus peringkat masuk  berkait dengan pengetahuan dan kemahiran sedia ada pelajar tentang tajuk dan kandungan pelajaran. Maklumat ini diperolehi daripada ujian kemasukan dan juga interaksi bersama mereka.
stail pembelajaran – merujuk kepada kluster trait psikologi yang dapat menerangkan bagaimana seseorang itu menanggap, berinteraksi dan bertindak balas dengan persekitaran. Stail ini akan memberi kesan yang besar kepada pelajar ketika merekaa belajar melalui pelbagai kaedah dan media.Guru-guru yang merancang program pembelajaran berdasarkan analisis daripada instrumen ini mendapati ia berjaya meningkatkan pencapaian akademik.

NYATAKAN OBJEKTIF
Objektif pembelajaran bukan bertujuan menyekat pelajar untuk belajar Cuma ia merupakan tahap yang minimum tetntang apakah yang sepatutnya dipelajari oleh pelajar daripada pengajaran yang dijalankan.
Apa yang dipelajari itu bukan perkara lama, tetapi sesuatu yang baru kerana pembelajaran itu sendiri bermakna perubahan atau pembaharuan.Ini bermakna objektif harus difokuskan kepada apakah pengetauan, kemahiran dan sikap yang baru untuk dipelajari.

PILIH KAEDAH, MEDIA DAN BAHAN.
Terdapat 3 langkah dalam pemilihan di sini :
Menentukan kaedah yang sesuai dengan tugasan pembelajaran
Memilih media yang sesuai untuk melaksanakan kaedah yag dipilih
Memilih, mengubahsuai atau mereka bentuk media yang telah ditentukan.

GUNAKAN MEDIA DAN BAHAN
5 Langkah bagi penggunaan media yang baik.

  • Priview bahan  
  • Sediakan bahan  
  • Sediakan persekitaran  
  • Sediakan pelajar  
  • Sediakan pengalaman pembelajaran

LIBATKAN PELAJAR
Pastikan segala strategi dan aktiviti pengajaran anda dirancang bagi memastikan penglibatan murid secara aktif seperti membuat latihan, perbincangan, latih tubi, kuiz, projek dan sebagainya.

NILAI DAN SEMAK
Penilaian ialah proses membuat pertimbangan nilai tentang sesuatu perkara.Penilaian melibatkan aspek :

  • Menilai pencapaian pelajar  
  • Pembelajaran yang dihasilkan  
  • Menilai media dan kaedah  
  • Kualiti media  
  • Penggunaan guru  
  • Penggunaan murid.  
  • Pencapaian pelajar dibahagikan kepada 3  
  • Prestasi pelajar berdasarkan rujukan kriteria  
  • Prestasi pelajar dalam aspek kemahiran  
  • Sikap pelajar.

MENILAI KAEDAH DAN MEDIA
Antara garis panduan ketika menilai media:

  • Amat kreatif dan berkaitan dengan isi pelajaran yang menarik minat pelajar.  
  • Menyokong pemikiran tinggi(sokratik)  
  • Memperkembangakan kemahiran berfikir.  
  • Menyampai kandungan secara mendalam  
  • Meransang naluri ingin tahu pelajar  
  • Dapat melibatkan murid secara aktif  
  • Menghubungkaitkan bidang pelajaran 
  • Meningkatkan nilai murni.

1 comment: