expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass '>

Monday 15 October 2012

REKA BENTUK KURIKULUM : MODEL SAYLOR DAN ALEXANDER

Proses perkembangan kurikulum terbahagi kepada empat peringkat :

  1. Tujuan, objektif dan bidang - bermula dengan menentukan tujuan utama dan objektif yang ingin dicapai. 4 bidang utama perlu diambil kira dalam menentukan objektif iaitu ; pembangunan insan, perhubungan sesama insan, kemahirann belajar dan pengkhususan.
  2. Reka bentuk kurikulum - Dalam peringkat ini, penggubal kurikulum harus menentukan isi kandungan, organisasi isi kandungan dan aktiviti pembelajaran yang sesuai dengan isi kandungan yang telah dipilih tadi.
  3. Perlaksanaan kurikulum - Setelah reka bentuk kurikulum dikenalpasti, rancangan pengajaran boleh disediakan.Kaedah dan bahan yang hendak digunakan ketika pengajaran boleh dipilih dan disediakan.
  4. Penilaian kurikulum - teknik2 penilaian perlu dipilih daripada pelbagai jenis tenik-teknik penilian sedia ada agar dapat dinilai dengan sebenar-benarnya. Penilaian mestilah ditumpukan kepada perancangan kurikulum, kualiti pengajaran dan tingkah laku pembelajaran murid.

No comments:

Post a Comment